Wycena znaku towarowego

Wycena znaku towarowego – wieloletnie doświadczenie i profesjonalizm

Zapewniamy profesjonalne wsparcie w procesie wyceny wartości znaków towarowych.

Znaki towarowe zazwyczaj stanowią najbardziej wartościowe składowe wartości niematerialnych i prawnych przedsiębiorstw i spółek. Zgodnie z Prawem Własności Przemysłowej znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony. Znakiem towarowym, może być w szczególności wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk.

Znaki towarowe to aktywa, które mają kluczowe znaczenie dla działalności operacyjnej przedsiębiorstw. Regularne przeprowadzanie wycen znaków towarowych wspomaga skuteczne zarządzanie aktywami niematerialnymi oraz wspiera podejmowanie właściwych strategicznych decyzji. Znaki towarowe nie tylko wpływają na rozpoznawalność marki firmy, ale także mają bezpośredni wpływ na wartość całego przedsiębiorstwa.

qxio-ios-information

W życiu gospodarczym znaki towarowe są zazwyczaj dzielone na:

  • znaki firmowe – oznaczające bezpośrednio dany podmiot gospodarczy i jedynie w sposób pośredni jego produkty, towary i/lub usługi,
  • znaki towarowe produktowe – odnoszące się bezpośrednio do danego produktu i/lub usługi lub  ściśle powiązanych ze sobą produktów i/lub usług.
qxio-ios-information

Wycena znaku towarowego jest procesem, który przeprowadza się w różnych celach, mających istotne znaczenie dla przedsiębiorstw:

  • Przede wszystkim, wartość znaku towarowego może być niezbędna podczas jego sprzedaży. Dokładna wycena znaku towarowego pozwala na ustalenie atrakcyjnej ceny, co jest korzystne zarówno dla sprzedającego, jak i kupującego.
  • Określenie wartości znaku towarowego może być niezbędne podczas jego sprzedaży. Wycena taka daje lepsze możliwości negocjacyjne i może prowadzić do ustalenia korzystnych warunków transakcyjnych.
  • Kolejnym celem wyceny znaku towarowego jest udzielenie licencji na korzystanie z niego. Prawidłowo oszacowana wartość znaku ułatwia negocjacje warunków umowy licencyjnej, co może przyczynić się do zwiększenia przychodów firmy.
  • Wycena znaku towarowego może być przeprowadzana w kontekście udzielania licencji na korzystanie z niego. Prawidłowo oszacowana wartość daje lepsze podstawy negocjacji warunków umowy licencyjnej, co może przyczynić się do zwiększenia przychodów firmy.
  • Wycena znaku towarowego jest również istotna w przypadku wniesienia go jako aportu do spółki. Taka operacja wymaga precyzyjnego określenia wartości, aby zapewnić sprawiedliwy podział udziałów w nowo powstałej jednostce.
  • Oszacowanie znaku towarowego jest również rekomendowane w przypadku wniesienia go jako aportu do spółki. Profesjonalna wycena znaku towarowego powinna zapewnić ukształtowanie się właściwej i sprawiedliwej struktury właścicielskiej po przeniesieniu własności znaku towarowego do spółki.
  • Równie ważnym powodem przeprowadzenia wyceny jest ustanowienie zabezpieczenia na nim w procesie pozyskiwania kredytu. Banki wymagają profesjonalnych wycen wartości aktywów, aby ocenić ryzyko związane z udzieleniem finansowania.

Wykonanie wyceny znaku towarowego jest też wymagane w procesie przeprowadzania alokacji ceny nabycia (ang. Purchase Price Allocation) – identyfikacji i oszacowania wartości godziwej nabytych składników majątku – materialnych oraz niematerialnych, w tym znaków towarowych – w celu finalnego ujawnienie ich w bilansie podmiotu przejmującego.

Znaki towarowe, podobnie jak wszystkie wartości niematerialne i prawne, są wyceniane przy zastosowaniu metod rynkowych (porównawczych), kosztowych i dochodowych.

  • W metodzie rynkowej wartość znaku towarowego jest estymowana na podstawie porównywalnych rynkowych transakcji sprzedaży. Najczęściej bezpośrednie zastosowanie tej metody w praktyce jest mocno utrudnione z uwagi na brak dostępu do danych transakcyjnych sprzedaży podobnych znaków towarowych. Jednocześnie, możliwe jest zastosowanie tej metody poprzez oparcie się na szacowaniach wartości znaków towarowych w procesach alokacji ceny nabycia (PPA - purchase price allocation) będących następstwem przeprowadzonej transakcji przejęcia spółki lub przedsiębiorstwa.
  • Dla podejścia kosztowego wartość znaków towarowych estymowana jest jako koszt potrzebny do ponownego wyprodukowania lub odtworzenia wycenianej pozycji.
  • W metodach dochodowych, będących najczęstszymi technikami wyceny znaków towarowych, proces szacowania wartości bierze pod uwagę potencjalne przychody, wydatki, rentowność oraz nakłady inwestycyjne związane z używaniem znaku towarowego. Metody te estymują wartość jako wartość bieżącą lub skapitalizowaną przyszłych przepływów pieniężnych netto, przychodów lub oszczędzonych kosztów w okresie życia ekonomicznego znaków towarowych. Metody dochodowe mogą przyjmować różne formy mając na względzie specyfikę samego znaku towarowego podlegającego wycenie oraz cel wyceny.
qxio-ios-information

Najczęściej używane metody dochodowe w procesie wyceny znaków towarowych to:

  • Metoda Kapitalizacji Płatności Licencyjnych (relief from royalty method),
  • Metoda Oszczędności Kosztowych (cost savings method),
  • Metoda Wielookresowej Nadwyżki Zysków (multi-period excess earnings method - MPEEM),
  • Metoda Hipotetycznej Utraty Aktywa (with and without method).

W procesie wyceny znaku towarowego podejściem dochodowym rozpatrujemy uwzględnienie oszczędności podatkowych odnoszących się do amortyzacji podatkowej danego znaku towarowego (tax amortization benefit).